شنبه, 1 اردیبهشت 1403
نصر نیروی یزد - مشروح خبر :: وزیر نیرو: نمی‌خواهیم صنعت برق مانند خودرو شود/ مپنا نیروگاه‌ها را واگذار کند

 

 

وزیر نیرو: نمی‌خواهیم صنعت برق مانند خودرو شود/ مپنا نیروگاه‌ها را واگذار کند
وزیر نیرو: نمی‌خواهیم صنعت برق مانند خودرو شود/ مپنا نیروگاه‌ها را واگذار کند

 


تاریخ ثبت: 1392/08/12

 

وزیر نیرو اظهار کرد: در صورتی که صنعت برق انتظار حمایت یکسره از دولت و بستن چشم از رقابت پذیری داشته باشد، این صنعت، صنعت خودروی دوم کشور می شود که نمی خواهیم این اتفاق بیافتد.  

وزیر نیرو اظهار کرد: در صورتی که صنعت برق انتظار حمایت یکسره از دولت و بستن چشم از رقابت پذیری داشته باشد، این صنعت، صنعت خودروی دوم کشور می شود که نمی خواهیم این اتفاق بیافتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید چیت‌چیان در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تست بنچ توربین‌25 مگاواتی خطاب به دست اندرکاران صنعت برق گفت:‌ توربین‌های تولیدی در دنیا از لحاظ راندمان بسیار بالا هستند و در ایران نیز صنعت برق دراین راستا گام برداشته اما این گام‌ها باید بلندتر و حساب‌شده‌تر باشند تا از نظر راندمان توربین‌ها در سطح دنیا قرار گیرند.

وی همچنین افزود: در صورتی که صنعت برق انتظار حمایت یکسره دولت و بستن چشم از رقابت پذیری داشته باشد ممکن است صنعت برق مانند صنعت خودرو شود بنابراین آنچه رقابت پذیری را حفظ می کند افزایش کیفیت و کاهش هزینه است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که باید به بازارهای جدید توجه کرد و گفت:‌DG و CHP جزو محورهای اصلی وزارت نیرو هستند و نباید به تولید توربین‌های 25 مگاواتی اکتفا کرد. چون بازار توربین‌های کوچکتر به مراتب بزرگتر است.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که حرکت در راستای تولید توربین‌های بادی شروع شده گفت: باید بازارهای جدید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم بهبود مستمر نیز اظهار کرد: اگر کار تبدیل به سری سازی شود صنعت برق سقوط می‌کند. بنابراین نیروگاهی که امروز ساخته می‌شود با توربینی که در سایت دیگر نصب می‌شود باید متفاوت باشد چرا که در غیر این صورت پس روی صورت می گیرد.

وزیر نیرو همچنین بر بهبود مستمر در اجرای نیروگاه، آرایش نیروگاه و نحوه اجرا تاکید کرد وگفت: پایه تمام چهار پیشنهاد ارائه شده تحقیق و توسعه است بنابراین تحقیق و توسعه باید سهم قابل توجهی از درآمدهای صنعت برق را به خود اختصاص دهد.با اختصاص اعتبارات R&D حرکت ملی عظیمی در کشور ایجاد می‌شود.

مپنا به محور تجارت خود دقت کند

چیت‌چیان همچنین خطاب به گروه مپنا تاکید کرد: مپنا باید محور تجارت خود را درست مشخص کند تا رقابت پذیر باشد اگر بخواهیم هم نیروگاه ساز و هم تولیدکننده برق باشیم موفقیت‌مان کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به واگذاری حدود سه نیروگاه به مپنا به ازای طلبی که مپنا از وزارت نیرو دا شت گفت:‌مپنا باید نیروگاه ها را واگذار کند و به محور تجارت خود بپردازد.

وزیر نیرو با اشاره به این که در حدود 20 سال پیش 9 ساعت خاموشی در روز اعمال می‌شد، گفت: از آن زمان با وجود این که صنعت برق در سخت ترین شرایط بود با هوشمندی مسیر را انتخاب و تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد که نتیجه آن امروز افتخار هر ایرانی محسوب می‌شود.

چیت‌چیان با تاکید بر قدرت سدسازی در کشور گفت: برای مثال درحوزه سدسازی نیز شرکت آب نیرو شکل گرفت و پیمانکاران نیز حمایت و تقویت شدند در نتیجه امروز صنعت سدسازی یک صنعت صد درصد بومی با توانمندی بسیار بالا است به گونه‌ای که در کشورهای دیگر نیز ایران تکنولوژی خود را ارائه می دهد و فعال است.

وی افزود: در حوزه ساخت نیروگاه‌ها نیز وزارت نیرو قدم به قدم صنعت را حمایت و پشتیبانی کرد بنابراین امروز نه تنها صنعت برق بلکه صنعت حمل ونقل ، نفت و گاز نیز از حرکت‌های صورت گرفته استفاده می‌کند.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که با هوشمندی مدیران صنعت برق و هدایت صحیح کار به این مرحله رسیده‌ایم گفت: اکنون تمام شاخه‌های صنعت برق شرایط خوبی را دارد و شکل‌گیری صنایع متنوع و پیشرو به خودی خود صورت نگرفته بلکه هدفگذاری صحیح، هدایت درست و پشتیبانی جدی که انجام شده کار را به اینجا رسانده است.

چیت‌چیان با اشاره به بند 19 قانون بودجه سال 92 اظهار کرد:‌ در بند مذکور مکانیزم خاصی برای ارتقای صنعت پیش بینی شده و در روزهای آینده حرکت بسیار عمده‌ای در راستای تکمیل نیروگاه‌های گازی کشور با سیکل بخار انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد صنعت برق گفت: اگر شرایط اقتصادی برای صنعت برق به نحوی باشد که فقط هزینه‌های تامین برق برای صنعت فراهم شود این صنعت با سرعت پیش می رود و چنانچه الان در منطقه نمونه است، در آینده موفقیت‌های بسیار بزرگتری خواهد داشت.

وزیر نیرو از دلایل زمین گیر شدن برق می گوید

وزیر نیرو تاکید کرد:‌ آنچه که باعث شده صنعت برق زمین‌گیر شود تفاوت بین هزینه تولید و درآمد است. در حال حاضر هزینه تولید برق 68 تومان به ازای هر کیلووات است در صورتی که فقط 22 تومان به دست وزارت نیرو می‌رسد.

چیت‌چیان با اشاره به صادرات 11 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال گذشته گفت: اگر هزینه‌های برق تولیدی صادراتی را در نظر بگیریم در نهایت هشت تومان به درآمد ما اضافه می شود به گونه ای که کل دریافتی ازتولید، انتقال و توزیع برق 30 تومان به ازای هر کیلووات خواهد شد در حالی که 68 تومان هزینه می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که هزینه تولید برق در کشور از هزینه تولید در کشورهای دیگر دنیا کمتر است گفت: به طور قاطع می گویم که کشور ما ازاین جهت بسیار خوب عمل می کند و می تواند بهتر عمل کند چرا که راه ارتقا هرگز بسته نیست اما تصور گران تولید کردن برق درست نیست.

صنعت برق زمین می خورد

وزیر نیرو با اشاره به این که نرخ تولید برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت 68 تومان است گفت: درآمد 30 تومانی نشان دهنده این است که صنعت برق زمین می خورد.

چیت‌چیان با تاکید بر تلاش وزارت نیرو برای نجات صنعت برق گفت: ما سود نمی خواهیم فقط به قدری می خواهیم که درآمد را به سمت هزینه‌ها سوق دهیم؛ با امید و جدیت و اتکا به خداوند کار و وظیفه‌مان را انجام می دهیم و با هوشیاری و درایت مجلس و دولت موفق شویم تا از این گردنه سخت عبور کنیم و تعادل منطقه‌ای دراقتصاد برق ایجاد شود.

وی همچنین با تاکید بر موفقیت مپنا گفت:‌ هر جایی که از وضعیت موجود احساس رضایت شود، آنجا نقطه آغاز سقوط است. بنابراین باید همیشه به دنبال پیدا کردن راه‌ها و افق‌های جدید باشیم.

به گزارش ایسنا، وزیر نیرو در پایان صحبت‌های خود مژده موفقیت عظیم در صنعت برق را داد که تنها حدود هفت کشور به آن مرحله رسیده‌اند و گفت: خبر این موفقیت عظیم در هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

 


منبع خبر: ایسنا           تعداد مطالعه: 2998


 

دیدگاه کاربران