پنجشنبه, 9 فروردین 1403
نصر نیروی یزد - مشروح خبر :: معاون وزیر نیرو: خودکفایی در بیشتر بخش های صنعت برق

 

 

معاون وزیر نیرو: خودکفایی در بیشتر بخش های صنعت برق
معاون وزیر نیرو: خودکفایی در بیشتر بخش های صنعت برق

 


تاریخ ثبت: 1392/11/13

 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ایران در صنعت توزیع برق ۱۰۰ درصد و در شبکه انتقال و فوق توزیع حدود ۱۰۰ درصد و در ساخت نیروگاه ها حدود ۹۰ درصد خودکفا شده است.  

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، هوشنگ فلاحتیان در نشست خبری افزود: البته در صنعت لزومی ندارد همه تجهیزات در داخل کشور ساخته شود ، چون اقتصادی نیست.

وی اضافه کرد: در زمینه انتقال توزیع و فوق توزیع، صنعت برق وضع خوبی داریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تحریم ها گفت: این شرایط موجب شد به تولید کنندگان داخلی و بخش خصوصی اعتماد کنیم و انواع کالاها در داخل تولید می شود.

فلاحتیان افزود: اگر شرایط تحریم نبود می توانستیم میلیاردها دلار کالا صادر کنیم و حمایت از تولیدکننده هم ادامه می یابد.

فلاحتیان درباره فروش برق به کشورهای همسایه و تهاتر با دیگر کالاهای مورد نیاز ایران گفت: در صنعت برق کشور تهاتری (مبادله کالا با کالا ) صورت نگرفته است و هر آنچه برق صادر کردیم پول دریافت کردیم و این روند ادامه دارد و در ازای واردات برق نیز بهای آن را پرداخت کردیم.

شفاف سازی و ساماندهی هزینه های برقراری انشعاب برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت : سالانه حدود یک و نیم میلیون متقاضی جدید به مشترکان برق کشور افزوده می شود.

هوشنگ فلاحتیان افزود : این مشترکان تنها برای یک نوبت در طول بهره برداری از ساختمان تازه ساخت ، ودیعه انشعاب برق پرداخت می کنند .

وی افزود : برقراری انشعاب برق ساختمان موجب ایجاد ارزش افزوده می شود ، بنابراین  خرید ودیعه انشعاب هزینه نیست و سرمایه گذاری محسوب می شود.

فلاحتیان گفت : علاوه بر این، ودیعه انشعاب درصد ناچیزی از ارزش عرصه و عیان یک ساختمان را تشکیل می دهد.

وی افزود : اصلاح نشدن تعرفه انشعاب برق در یک دهه گذشته باعث شده است که فاصله بسیار زیادی میان تعرفه دریافتی و هزینه های برقراری انشعاب وجود داشته باشد که موجب ایجاد اختلال در تامین برق متقاضیان جدید شده بود.

شرکت های برق ضمن دریافت ودیعه انشعاب عملیات نیرورسانی را به عهده متقاضی برق واگذار کرده بودند و متقاضیان نیز با پرداخت هزینه های سنگین به پیمانکاران ، تاسیسات مورد نیاز برای تامین برق خود را ایجاد می کردند  و نارضایتی زیادی در سطح متقاضیان وجود داشت.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت : این رویه علاوه بر تحمیل هزینه های اضافی به متقاضیان زمینه پرداخت هزینه های کاملا متفاوت و فساد را ایجاد می کرد ، بنا بر این در جهت حفظ منافع متقاضیان و افزایش رضایت آنان ساماندهی تعرفه های فروش انشعاب ضروری بوده است.

فلاحتیان گفت : هزینه های برقراری انشعاب در حال حاضر بالغ بر 27 میلیون ریال برای هر انشعاب است .

وی افزود: سه  3 شیوه مختلف محاسبه این هزینه ارایه شده و در همه محاسبات هزینه احداث نیروگاه در نظر گرفته نشده است و امید می رود بخش خصوصی برای ساخت آن اقدام کند.

فلاحتیان در باره برآورد تاسیسات مورد نیاز متقاضیان جدید گفت: سالانه بیش از یک و نیم تا 2 میلیون متقاضی جدید به مشترکان برق افزوده می شود .

وی افزود : برای تامین برق این مشترکان جدید باید سالانه حدود 100 دستگاه پست و 5000 کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع، ساخته شود.

فلاحتیات اعلام کرد: هزینه ساخت این تاسیسات بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال است و هزینه برقراری هر انشعاب جدید بالغ بر 25 میلیون ریال خواهد شد.

بنابراین گزارش شورای اقتصاد در سال 1377 هزینه های واقعی برقراری انشعاب برق تکفاز شهری را 425 هزار تومان  تعیین و اعلام کرد با توجه به سهم مواد مصرفی مانند مس، آلومینیوم ، میلگرد ، سیمان و ... برای احداث تاسیسات مورد نیاز برقراری یک انشعاب جدید و افزایش قیمت این اقلام در سال های اخیر، هزینه برقراری انشعاب درسال 1392 حدود دو میلیون و 400 هزار تومان می شود.

فلاحتیان اظهار داشت : قیمت تمام شده براساس متوسط ارزش تاسیسات احداثی مورد نیاز در حال حاضر به ازای هر مشترک، 20 متر شبکه توزیعَ، 3 متر شبکه انتقال و فوق توزیع، 3 کیلوولت آمپر ظرفیت پست توزیع و 4 کیلوولت آمپر ظرفیت انتقال و فوق توزیع نصب شده ، است.

وی افزود : محاسبات نشان می دهد هزینه های واقعی برقراری انشعاب فاصله بسیاری از تعرفه های فعلی دارد و ودیعه پرداختی متقاضیان انشعاب برق، حداکثر نیمی از هزینه های برقراری انشعاب را پوشش می دهد.

فلاحتیان گفت : به منظور حمایت از گروه های کم درآمد در مناطق روستایی این رقم بسیار کمتر است و تنها 15 درصد هزینه برقراری انشعاب را شامل می شود و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از پرداخت ودیعه انشعاب معاف هستند.

 

 


منبع خبر: iribnews           تعداد مطالعه: 2887


 

دیدگاه کاربران