پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
نصر نیروی یزد - مشروح خبر :: هدفگذاری ایران برای کسب ۳۰ درصد بازار برق عراق

 

 

هدفگذاری ایران برای کسب ۳۰ درصد بازار برق عراق
هدفگذاری ایران برای کسب ۳۰ درصد بازار برق عراق

 


تاریخ ثبت: 1393/08/24

 

رئیس هیات‌ مدیره سندیکای صنعت برق بیان اینکه بازار برق عراق ظرفیت 20 تا 25 میلیارد دلاری دارد، گفت: ایران در حال حاضر حدود 10درصد این بازار را در اختیار دارد و قرار است 30 درصد بازار برق عراق را به خود اختصاص دهد.  

به نقل از فارس، علی کلاهی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، گفت: ایران در حال حاضر حدود 10 درصد بازار برق عراق را که ظرفیت آن 20 تا 25 میلیارد دلار است را در اختیار دارد، در حالی که ظرفیت های داخلی کشور به اندازه‌ای است که می توانیم تا 30 درصد و حتی بیش از 50 درصد بازار برق عراق را به خود اختصاص دهیم.

وی با اینکه نیاز به برق در کشورهای همسایه بسیار شدید است، گفت: عراق یکی از بازارهای خوب منطقه برای فعالیت ایران در حوزه برق است و ما به‌دنبال کسب سهم 50 درصدی از این بازار هستیم.

وی ادامه داد: طی سه روز گذشته در نمایشگاه صنعت برق موضوع‌های خوبی از سوی مسئولان مطرح شده و تمرکز ویژه‌ای روی بحث صادرات مطرح شده است.

وی افزود: بازار برق ایران رو به اشباع بوده و مشکل مالی وزارت نیرو موجب شده است که برای ادامه فعالیت شرکت‌های صنعت برق، روی صادرات سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: اعضای سندیکای صنعت برق به علت مشکلات مالی با 10 تا 20 درصد توان خود کار می‌کنند که راه عبور از این وضع توسعه صادرات است.

کلاهی گفت: ما انتظار داریم که بانک‌ها حمایت‌های مالی بیشتر و کارهای ویژه‌ای در جهت پشتیبانی از صنعت‌گران برق انجام دهند.

وی با ارایه پیشنهادهایی برای برون‌رفت از این وضعیت، گفت: ما نباید مانند کشورهای توسعه‌نیافته مواد خام را صادر کنیم و باید برای صادرات مواد خام عوارض وضع و توجه ویژه‌ای به صادرات صنعتی انجام شود.

وی تاکید کرد: جوایز صادراتی باید متناسب با ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی آن تعیین شود.

وی یادآور شد: عراق نیازمند 20 هزار مگاوات برق به ارزش حدود 30 میلیارد دلار است که درصورت حمایت درست، فعالان صنعت برق می‌توانند 10 تا 15 میلیارد دلار کالا و خدمات حوزه برق را به این کشور صادر کنند.

 

 


منبع خبر:           تعداد مطالعه: 2759


 

دیدگاه کاربران