شنبه, 8 اردیبهشت 1403
نصر نیروی یزد - مشروح خبر :: پای قرارداد بیع متقابل به صنعت برق باز شد

 

 

پای قرارداد بیع متقابل به صنعت برق باز شد
پای قرارداد بیع متقابل به صنعت برق باز شد

 


تاریخ ثبت: 1392/04/22

 

مسئولان وزارت نیرو اعلام کردند: با موافقت مجلس برای نخستین بار امسال به این وزارتخانه اجازه انعقاد قرارداد بیع متقابل با پیمانکاران داده شده است از اینرو برای اجرای 5 طرح افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، توسعه انرژی‌ تجدیدپذیر، کاهش تلفات، مدیریت مصرف سوخت و افزایش سهم صادرات تا سقف 120 هزار میلیارد ریال قرارداد بیع متقابل با سرمایه‌گذاران امضا می شود.  

به گزارش پانا نیوز، محسن بختیار درباره راهکارهای تامین منابع مایل صنعت برق با اشاره به انتشار اوراق مشارکت برقی در چند سال گذشته تاکنون، گفت: بر این اساس سال 89 حدود 2 هزارمیلیارد تومان، سال 90 چهارهزار و 100 میلیارد تومان و سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت از دولت اخذ شد اما به دلیل شرایط اقتصادی و بازار کشور سال گذشته تنها 1100 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسید.

مدیرکل برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو با اعلام اینکه سال گذشته برای اولین بار مجوز فروش اوراق مشارکت با مجوز دولت اخذ شد، تصریح کرد: در سالجاری نیز مجوز انتشار 15 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تمامی شرکت های دولتی صادر شده است که حدود 5300 میلیارد تومان سهم وزارت نیرو است.

وی با یادآوری اینکه به منظور انتشار اوراق مشارکت سازمان توسعه برق حدود 2100 میلیارد تومان و شرکت‌های برق منطقه ای 600 میلیارد تومان سهم دارند، درخصوص استفاده از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی اظهارداشت: بر اساس بند 5 قانون بودجه سالجاری 10 درصد از منابع ناشی از اجرای قانون بودجه سال 1392 کل کشور صندوق به صورت ریالی برای بخش غیردولتی صنعت ومعدن اختصاص می‌یابد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مطابق با قانون حدود 785 میلیارد تومان صنعت برق قابلیت جذب دارد، بیان کرد: تاکنون 17 طرح وزارت نیرو همچون نیروگاه‌های کهنوج، گناوه، خدآفرین، غرب مازندران، اسلام آباد غرب برای استفاده از این تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده و یا خواهند شد، بیان کرد: امسال موضوع اختصاص 100 درصد از وجوه حاصل از فروش انشعاب برق به شرکت‌های توزیع نیز بابت طرح‌های توسعه ای حل شده است.

در ادامه این نشست اسماعیل محسنی کبیر با اشاره به برخی از بندهای بودجه همچون بند 69 قانون بودجه 92 نسبت به اخذ عوارض از مشترکان (به جز مشترکان خانگی روستایی)، تبین کرد: وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ 30 ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت و آن را برای توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی هزینه کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شبکه توانیر با بیان اینکه براساس این بند از قانون بودجه سال 92، وجوه حاصله به حساب توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و عین وجوه دریافتی تنها بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه می شود، تبیین کرد: همچنین منابع حاصل از اخذ عوارض که براساس پیش بینی‌ها مبلغی در حدود 400 تا 500 میلیارد تومان خواهد شد، به عنوان درآمد شرکت ها محسوب نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مطابق بخشی از بند 3 قانون بودجه 92، منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب به حساب خاصی که توسط خزانه داری کل کشور تعیین می شود واریز می‌شود، افزود: از این رو 100 درصد آن پس ازدریافت از حساب مذکور برای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها به مصرف می رسد.

زهره کرمانشاهی هم در ادامه این نشست با بیان اینکه امسال بودجه کل کشور 25 درصد رشد داشته است، تصریح کرد: با این حال بودجه بخش برق تنها 12 درصد رشد یافته که این ناشی از ثابت ماندن قیمت فروش برق به مصرف کنندگان است.

مدیرکل دفتر بودجه و بررسی‌های اقتصادی توانیر با اشاره به افزایش هزینه خدمات، اجرای طرح‌ها و تولید برق، بیان کرد: براساس این بند 69 قانون بودجه 92، وزارت نیرو می تواند مبلغ 30 ریال از مشترکان (به جز مشترکان خانگی روستایی) اخذ کند.

کرمانشاهی افزود: در این بند از قانون تصریح شده که وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ 30 ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت و آن را برای توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی هزینه کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مطابق با قانون بودجه 92 وزارت نفت مکلف است نسبت به تأمین اعتبار برقدار کردن حداقل 20 درصد از چاه های کشور اقدام کند، تبیین کرد: همچنین به وزارت نیرو اجازه داده شده با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی احداث نیروگاه و دارنده موافقت اصولی احداث نیروگاه براساس ضوابط قانون برنامه پنجم قرارداد خرید تضمینی برق منعقد کند.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال برای نخستین بار به وزارت نیرو اجازه انعقاد قرارداد بیع متقابل با پیمانکاران داده شده است، خاطرنشان کرد: از این رو برای اجرای طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، توسعه استفاده از انرژی‌ تجدیدپذیر، کاهش تلفات، بهینه‌سازی مصرف، مدیریت مصرف سوخت و افزایش سهم صادرات سوخت، تا سقف 120 هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران خصوصی و عمومی قرارداد امضا شود.

 

 

 


منبع خبر: پانا نیوز           تعداد مطالعه: 2827


 

دیدگاه کاربران